Ilmoittautuminen tollauskoulutukseen

Sana ‘toll’ on keskiaikaista englantia ja tarkoittaa ”houkutella”. Tollerin erityisominaisuus muihin noutajarotuihin verrattuna on sen kyky houkutella riistalinnut luokseen. Houkuttelu tapahtuu siten, että koira juoksee rannalla heiluttaen suurta häntäänsä, jolloin ympäristössä olevat sorsat ja hanhet lähestyvät koiraa. Tollerin houkutellessa lintuja rannalla pysyy metsästäjä piilossa tuulen alapuolella näkösuojassa. Houkuttelua eli tollausta voidaan harjoittaa niin, että koiralle heitetään vesirajaan noutoesinettä, jonka se kerta kerran jälkeen palauttaa innokkaasti. Koira työskentelee hiljaa ja se pystyy rauhoittumaan tollauksen lomassa myös passityöskentelyyn näkösuojan taakse.

Tollaus on virallinen koemuoto Ruotsissa ja Tanskassa. Tollauskokeet koostuvat houkutteluosuuksien lisäksi vastaavanlaisista noutotehtävistä kuin Suomen nome-b kokeet. Kokeet suoritetaan Ruotsissa ja Tanskassa kylmällä riistalla, sorsalinnuilla, ylemmissä luokissa mukana voi olla myös hanhi.

Novascotiannoutajat ry järjestää kesällä 2023 tollauskoulutuksen!

Kouluttajana toimii Koiravalkku Riikka Pöyhönen

Koulutus koostuu kahdesta osasta:

• Etäluento tollauksesta maanantaina 17.7. klo 18-20
  • Koulutuspäivä lauantaina 29.7.

Koulutus järjestetään Salossa ja sinne ilmoittaudutaan alla olevalla lomakkeella. Ilmoittautuminen on sitova. Ilmoittautumisen jälkeen saat sähköpostitse koulutuksen maksuohjeet. Kutsut luennolle / koulutuspäivään lähetetään erikseen sähköpostitse lähempänä luennon / koulutuksen ajankohtaa.

Ilmoittautumiset aikavälillä 1.6.-30.6.2023.

Koulutukseen otetaan maksimissaan 12 koirakkoa. Mahdollista on osallistua myös pelkästään etäluennolle tai tulla koulutukseen kuunteluoppilaaksi (luento + koulutuspäivä). Koirakkopaikat on tarkoitettu vain Novascotianoutajat ry:n jäsenille, muille paikoille voidaan ottaa myös muita kuin yhdistyksen jäseniä. Jäsenyydet tarkistetaan.

Huom. Koirakkopaikat on tarkoitettu hieman kokeneemmille koirille, joilla on noutamisen perusteet jo hyvin hallussa. Koetuloksia ei kuitenkaan vaadita osallistujilta. Koiran tulee toimia hyvässä yhteistyössä ohjaajansa kanssa myös häiriötilanteessa. Lisäksi olisi hyvä, jos koira ottaa riistaa ja noutaa sitä sujuvasti. Koulutuspäivänä on tarkoitus käyttää riistana sorsalintuja. (Dameja voidaan kuitenkin käyttää tarvittaessa.)

Hinnasto:

• 45€  jäsen - Koirakkopaikka (luento+koulutuspäivä)
  • 20€ jäsen / 30€ ei-jäsen - Kuuntelupaikka (luento+koulutuspäivä)
  • 15€ jäsen / 25€ ei-jäsen - Etäluento (vain luento)

Tiedustelut: maija.h.makinen@gmail.com

Tervetuloa mukaan!